SMK Marudi,Baram

SMK Marudi,Baram
Maju,Terus,Maju

Selamat Datang...

Perjuangan Mencari ilmu memerlukan pengorbanan...tiada kejayaan tanpa pengorbanan..berusahalah selagi kudrat masih ada,jangan persiakan peluang yang ada

Sunday, February 19, 2012

Rancangan Mengajar BM 2


SEM
/ MINGGU
TAJUK
HURAIAN
CATATAN

SEM 1
&
 SEM 2

BAHAGIAN A :
KARANGAN


Menulis pelbagai jenis karangan berformat dan tidak berformat dengan menggunakan bahasa yang betul, tepat dan berkesan.

(A)  Jenis Karangan
·   Rencana
·   Laporan
·   Ceramah/ syarahan/ ucapan/ pidato
·   Memorandum

(B)  Kemahiran yang diberi tumpuan
·   Mengumpulkan idea yang berkaitan dengan tajuk
·   Menyediakan rangka karangan
·   Menyusun idea mengikut urutan yang sesuai
·   Mendraf karangan
·   Menyampaikan idea dalam bentuk wacana yang utuh
·   Membuat perenggan pendahuluan, isi dan penutup dengan baik
·   Menggunakan gaya bahasa dan pilihan kata yang sesuai
·   Mengedit draf


Pelajar pilih satu sahaja daripada empat  tajuk yang diberikan






Isu-isu semasa akan dikemukakan



Pelajar perlu menulis karangan yang gramatis. Mesti ada pendahuluan, isi dan penutup

SEM 1
&
 SEM 2

BAHAGIAN B :
RUMUSAN


Mengolah semula kandungan teks dengan gaya sendiri tanpa mengubah makna asal. Teks ang dihasilkan hendaklah ringkas dan memperlihatkan kohesi dan koheran dengan bahasa yang tepat dan kemas.

(A)   Bahan
(B)   Kemahiran yang diberi
i)    Mengenal pasti isi utama, isi sokongan dan kesimpulan
ii)   Menyusun dan mengolah semula idea dan fakta
iii)  Menyampaikan idea dan fakta dengan tepat dan ringkas
iv)  Menggunakan bahasa yang segar, persis dan rapi

Pelajar mesti buat rumusan dalam 3 perenggan 190-200p/p














SEM 1
&
 SEM 2

BAHAGIAN C :
ALIH BAHASA


Mengubah pelbagai bentuk teks dengan mengekalkan kandungan asal sepenuhnya

(A)  Bahan
i)      Puisi Melayu Lama – syair
ii)     Puisi Melayu Moden – sajak
iii)    Prosa Klasik
iv)    Prosa Moden – cerpen, novel, drama
v)     Pelbagai laras moden – iklan, dokumen undang-undang, memorandum
(B)   Kemahiran yang diberi tumpuan
i)      Memahami kandungan teks asal
ii)     Menyampaikan kandungan teks asal ke dalam bentuk yang dikendaki
iii)    Menggunakan gayadan laras yang sesuai
iv)    Menggunakan semua aspek struktur bahasa yang betul dan tepat




Aspek bahasa meliputi tatabahasa, ejaan, diksi dan tanda baca














SEM 1
&
 SEM 2

BAHAGIAN D :
ANALISIS KESALAHAN BAHASA


Mengenal pasti, menganalisis dan membetulkan kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan

Kesalahan bahasa meliputi :
·         Ejaan
·         Tanda baca
·         Kosa kata
·         Imbuhan
·         Frasa
·         Klausa ayat

Penilaian analisis kesalahan berasaskan
·         Mengenal pasti
·         Kesalahan
·         Ketepatan
·         pembetulan

No comments: