Asal-Usul Melayu
Bila disebut perkataan ‘Melayu’, terus
tergambar dalam benak fikiran bahawa orang Melayu berkulit gelap/sawo matang,
tubuh badan bersaiz sederhana dan berambut hitam. Gambaran yang hampir sama juga
pernah diceritakan oleh Frank Swettenham dalam makalahnya “The Real Malay” yang
menggambarkan lelaki Melayu adalah rendah, berambut hitam lurus, berkulit
coklat gelap serta mempunyai bentuk hidung dan bibir yang besar.Perkahwinan
campur antara bangsa bukan Melayu dan Melayu dewasa ini sedikit sebanyak
merubah identiti dan perwatakan unik orang Melayu jika dibandingkan dengan
orang Melayu pada zaman dahulu. Bangsa Melayu dilihat banyak mendiami sekitar
Asia Tenggara dan mengamalkan adat resam, budaya dan bahasa yang sama.Asal-usul
bangsa Melayu masih lagi dibincangkan dan dari mana datangnya perkataan Melayu
juga masih belum dapat disahkan oleh sejarahwan secara tepat.
Sumber yang diambil dari
Wikipedia pula memetik perkataan Melayu berasal daripada nama sebuah anak
sungai yang bernama Sungai Melayu yang terletak di hulu Sungai Batang Hari di
Sumatera, Indonesia. Pendapat lain pula mengatakan perkataan Melayu berasal
dari perkataan Jawa Kuno iaitu “berlari” atau “mengembara”. Ini dikaitkan
dengan orang Indo-Melayu (Austonesia) yang bergerak dari Yunan ke Asia
Tenggara.
Bahasa menunjukkan bangsa.
Sejarah lama banyak
membuktikan peristiwa yang mempunyai hubung-kait asal-usul bahasa Melayu.
Mengikut catatan seorang rahib Budha bernama I-Tsing, Kerajaan Sriwijaya di
Palembang menggunakan bahasa Melayu kuno sebagai bahasa pengantar pembelajaran
mereka.
Istilah Melayu atau
“Mo-lo-yu” juga pernah dicatat dalam buku catatan perjalanan pengembara Cina
pada sekitar tahun 644-645 Masihi semasa zaman Dinasti Tang. Para pengkaji
bersependapat bahawa perkataan “Mo-lo-yo” yang dimaksudkan itu ialah kerajaan
yang terletak di Jambi di Pulau Sumatera, serta juga Sriwijaya yang terletak di
daerah Palembang.
Dari segi linguistik, Melayu
dikategorikan sebagai penutur bahasa Melayu di dalam kumpulan Melayu-Polynesia
(Indonesia, Malaysia, Brunei, Filipina, Taiwan dan Vietnam).
Kumpulan bahasa Austronesia
mempunyai pertalian bahasa dengan bahasa Melayu-Polynesia, dari segi kosa kata
dan perkataan yang digunakan.
Asal-usul bangsa Melayu
dipercayai berasal daripada golongan Austronesia di Yunan. Di dalam buku
sejarah Melayu, Melayu Proto (kumpulan pertama) berpindah ke Asia Tenggara pada
Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi). Dipercayai keturunannya adalah Orang
Asli di Malaysia dan Batak di Sumatera.
Kumpulan kedua pula berpindah
ke Asia Tenggara pada Zaman Logam (1500 Sebelum Masihi). Kumpulan ini dinamakan
Melayu Deutro. Keturunannya ialah orang Melayu di Malaysia.
Melayu Deutro dikatakan lebih
bijak dan mahir daripada Melayu Proto. Mereka bijak dalam bidang astronomi,
pelayaran dan bercucuk tanam.
Kesimpulannya, datuk nenek
dan moyang bangsa Melayu boleh dikatakan berasal dari Yunan, China.
Penghijrahan mereka ke Asia Tenggara memungkinkan mereka bermastautin dan
menetap serta berkahwin campur dengan pelbagai bangsa seperti pedagang Arab dan
India pada zaman Kerajaan Melayu Melaka. Secara amnya, bangsa Melayu adalah
satu bangsa yang mengamalkan adat resam Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu
serta hidup dalam budaya Melayu.
RANCANGAN MENGAJAR TAHUNAN 2012
MINGGU
|
TAJUK
|
HURAIAN
|
CATATAN
|
1
04 JAN 12
|
1. Fonologi
1. Karangan
|
1.1 Definisi fonologi
1.2 Konsep bunyi, fonem,huruf, dan suku kata
a)Jenis-jenis karangan
-Rencana
-Laporan
-Ceramah/Syarahan/Ucapan/Pidato
-Memorandum
|
-Pengenalan kepada sistem bunyi bahasa Melayu
-Mengenal lambang fonetik
-Menulis pelbagai jenis karangan berformat dan tidak berformat dengan menggunakan bahasa yang betul, tepat dan berkesan.
-Bidang Tajuk
|
2
09 JAN 12
|
1.3 Penggolongan bunyi bahasa
i) vokal
ii)konsonan
iii) diftong
b) Tumpuan kemahiran karangan
|
-Mendefinisikan golongan bunyi bahasa
-Membezakan golongan bunyi bahasa
-Penekanan kepada KBKK
-Bentuk tugasan
| |
3
16 JAN 12
|
1.4 cara menghasilkan bunyi bahasa
b) Tumpuan kemahiran karangan
|
-Mempelajari cara penyebutan/menghasilkan bunyi
-Bentuk tugasan
| |
5
30 JAN 12
|
1.5 Sistem ejaan bahasa melayu
i) pola keselarasan vokal
b) Tumpuan kemahiran karangan
|
-Penekanan kepada aspek penggunaan sistem ejaan yang betul
-Penilaian karangan berasaskan
| |
6
06 FEB 12
|
2. Rumusan
|
ii) pengejaan
- kata pinjaman
- kata berimbuhan
- kata majmuk
- klitik
1.6 Tanda baca
2.1 Mengolah semula kandungan teks dengan gaya sendiri tanpa mengubah maksud asal. Teks yang dihasilkan hendaklah lebih ringkas dan memperlihatkan kohesi dan koheren dengan bahasa yang tepat dan kemas.
|
-Klitik; ku, kau, -mu, -nya
|
7
13 FEB 12
|
2. Tatabahasa
|
2.1 Definisi tatabahasa
2.2 Bahagian tatabahasa
i) Morfologi
ii) Sintaksis
2.1.1 Bahan
-Teks prosa daripada pelbagai sumber yang meliputi pelbagai bidang.
2.1.2 Kemahiran yang diberi tumpuan
- mengenal pasti isi utama, isi sokongan, dan kesimpulan
- menyusun dan mengolah semula idea dan fakta
- menyampaikan idea dan fakta dengan tepat dan ringkas
- menggunakan bahasa yang segar, persis dan rapi
|
-Penekanan kepada tatabahasa bahasa Melayu
-Penilaian rumusan berasaskan
1. ketepatan isi
2. kelancaran idea
3. penggunaan bahasa yang baik dan betul
4. pemerengganan
|
8
20 FEB 12
|
3. Morfologi
3. Alih bentuk teks
|
3.1 Definisi Morfologi
3.2 Konsep Morfem
i) Morfem Bebas
ii) Morfem Terikat
-Awalan
-Akhiran
-Sisipan
-Apitan
3.1 Mengubah pelbagai bentuk teks dengan mengekalkan kandungan asal sepenuhnya.
3.1.1 Bahan
- syair
- sajak
|
-Penekanan kepada bidang morfologi bahasa Melayu
-Menjelaskan konsep dan jenis morfem dalam bahasa Melayu
-sajak yang tidak kabur
|
9
27 FEB 12
|
3.3 Konsep Perkataan
I) Kata Akar
Ii)Kata Dasar
3.1.1 Bahan
- cerpen
- novel
- drama
|
-Mengenal konsep perkataan sebagai unit ujaran yang bebas dan mengandungi makna
| |
10
05 MAC 12
|
3.4 Bentuk Kata
- Kata Tunggal
- Kata Majmuk
- Kata Terbitan
- Kata Ganda
3.1.1 Bahan
- iklan
- dokumen undang-undang
- memorandum
|
-Mengenal bentuk kata dan pola suku kata
-Bentuk kata tunggal juga meliputi kata akronim
-Mengel perbezaan antara kata akronim dengan singkatan dalam bahasa Melayu
| |
12
19 MAC 12
|
3.5 Proses Pembentukan Kata
- Pengimbuhan – Definisi dan jenis
- Pemajmukan – Definisi dan jenis
- Penggandaan – Definisi dan jenis
3.1.2 kemahiran yang diberi tumpuan
- memahami kandungan teks asal
- menyampaikan kandungan teks asal ke dalam bentuk yang dikehendaki
- menggunakan gaya dan laras yang sesuai
|
-Mengenal dan memahami jenis imbuhan, mengetahui fungsi dan menggunakan imbuhan dengan betul.
-Mengenal dan memahami proses pemajmukan serta penggunaannya yang betul
-Penekanan kepada proses penggandaan dan penggunaannya yang betul.
-Aspek bahasa meliputi tatabahasa, ejaan, diksi, dan tanda baca
-Penilaian alih bentuk teks berasaskan kepada
i) ketepatan isi
ii) penggunaan bahasa yang baik dan betul
| |
13
26 MAC 12
|
4. Analisis Kesalahan bahasa
|
3.6 Golongan Kata
a. Kata Nama - Definisi dan jenis
b. Kata Kerja - Definisi dan jenis
4.1 Mengenal pasti, menganalisis, dan membetulkan kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan.
- kesalahan bahasa meliputi :
-ejaan
-tanda baca
-kosa kata
-imbuhan
-frasa
-klausa/ayat
|
-Mengenal dan membezakan golongan kata
-Mengenal dan memahami jenis kata nama -Mengenal dan memahami jenis kata kerja serta penggunaannya yang betul
-Penilaian analisis kesalahan bahasa berasaskan
1. pengenalpastian kesalahan
2. ketepatan dan kewajaran analisis
3. ketepatan pembetulan
|
14
02 APR 12
|
5. Pemahaman
|
c. Kata Adjektif - Definisi dan jenis
d. Kata Tugas - Definisi dan jenis
5.1 Memahami pelbagai bahan
a) bahan
(i) Bahan linear
(ii) Bahan bukan linear
|
-Mengenal dan memahami jenis kata adjektif serta penggunaannya yang betul
-Mengenal perbagai jenis kata tugas dan fungsinya dalam ayat serta penggunaannya yang betul
|
15
09 APR 12
|
4. Sintaksis
|
4.1 Definisi Sintaksis
4.2 Ayat - Definisi
- Binaan
- Pola-pola ayat dasar
b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- membaca sepintas lalu dan menyorot maklumat
- membaca secara kritis dan analitis
-memahami maksud perkataan berdasarkan konteks
|
Pengenalan kepada bidang sintaksis bahasa Melayu
Memahami binaan subjek dan predikat dan pola-pola ayat dasar
|
16
16 APR 12
|
4.3 Frasa - Definisi
- Jenis Frasa
- Binaan Frasa
b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- memahami hubungan makna
-memahami dan menginterprestasi graf, jadual, carta, carta aliran, gambar rajah, dll.
-membezakan isi utama dengan isi sokongan
|
Pengenalan kepada konsep frasa endosentrik dan frasa eksosentrik
Mengenal, memahami, dan membezakan pelbagai jenis binaan frasa.
| |
17
23 APR 12
|
4.4 Klausa - Definisi
- Jenis Frasa
- Binaan Frasa
b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- membezakan isi yang relevan dengan yang tidak relevan
- membezakan antara fakta dengan pendapat
-membuat inferensi
|
Memahami konsep klausa dan jenis klausa
| |
18
30 APR 12
|
4.5 Susunan Ayat
a. Susunan biasa
b. Susunan songsang
b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- membuat hipotesis
-membuat ramalan
- membuat kesimpulan
- membuat prafrasa
|
Memahami dan mengenal susunan ayat biasa dan ayat songsang
| |
19
07 MEI 12
|
4.6 Ragam Ayat
a. Ayat Aktif
b. Ayat Pasif
|
Memahami dan menggunakan ragam ayat dengan betul
| |
20
14 MEI 12
|
4.7 Jenis Ayat
- Ayat Penyata
- Ayat perintah
- Ayat Seru
- Ayat Tanya
|
Memahami dan membezakan jenis ayat
| |
21
21 MEI 12
|
4.8 Bentuk Ayat
i) Ayat Tunggal
ii) Ayat Majmuk
-Ayat Majmuk Gabungan
|
-Memahami dan membezakan pelbagai bentuk ayat majmuk
| |
01
11 JUN 12
|
-Ayat Majmuk Pancangan
-Ayat Majmuk Campuran
|
-Memahami dan membezakan pelbagai bentuk ayat majmuk
| |
02
18 JUN 12
|
4.9 Proses Penerbitan Ayat
- Konsep Ayat Terbitan
|
Mengenal, memahami, dan menganalisis ayat terbitan
| |
03
25 JUN 12
|
- Proses Penerbitan Ayat
|
Mengenal, memahami, dan menganalisis ayat terbitan
| |
04
02 JULAI 12
|
5. Semantik
|
5.1 Definisi Semantik
|
Pengenalan kepada bidang semantik
|
05
09 JULAI 12
|
5.2 Konsep dan Makna
|
Memahami perkaitan antara bentuk, makna, dan rujukan.
| |
06
16 JULAI 12
|
5.3 Perubahan Makna
- Peluasan Makna
- Penyempitan Makna
|
Menjelaskan sebab berlaku perubahan makna
| |
07
23 JULAI 12
|
5.4 Perkaitan Makna Perkataan Dari Segi :
- Leksikal
Polisemi
|
Homonim meliputi homograf dan homofon
| |
08
30 JULAI 12
|
- Konteks
|
Homonim meliputi homograf dan homofon
| |
09
06 OGOS 12
|
5.5 Peribahasa
- Perumpamaan
- Pepatah
- Bidalan
|
Mengenal dan memahami jenis peribahasa dan penggunaannya
| |
10
13 OGOS 12
|
- Kiasan
- Kata hikmat
- Simpulan bahasa
Perbilangan
|
Mengenal dan memahami jenis peribahasa dan penggunaannya
|
No comments:
Post a Comment