SMK Marudi,Baram

SMK Marudi,Baram
Maju,Terus,Maju

Selamat Datang...

Perjuangan Mencari ilmu memerlukan pengorbanan...tiada kejayaan tanpa pengorbanan..berusahalah selagi kudrat masih ada,jangan persiakan peluang yang ada

Panitia Bahasa Melayu




Asal-Usul Melayu

Bila disebut perkataan ‘Melayu’, terus tergambar dalam benak fikiran bahawa orang Melayu berkulit gelap/sawo matang, tubuh badan bersaiz sederhana dan berambut hitam. Gambaran yang hampir sama juga pernah diceritakan oleh Frank Swettenham dalam makalahnya “The Real Malay” yang menggambarkan lelaki Melayu adalah rendah, berambut hitam lurus, berkulit coklat gelap serta mempunyai bentuk hidung dan bibir yang besar.Perkahwinan campur antara bangsa bukan Melayu dan Melayu dewasa ini sedikit sebanyak merubah identiti dan perwatakan unik orang Melayu jika dibandingkan dengan orang Melayu pada zaman dahulu. Bangsa Melayu dilihat banyak mendiami sekitar Asia Tenggara dan mengamalkan adat resam, budaya dan bahasa yang sama.Asal-usul bangsa Melayu masih lagi dibincangkan dan dari mana datangnya perkataan Melayu juga masih belum dapat disahkan oleh sejarahwan secara tepat.
Sumber yang diambil dari Wikipedia pula memetik perkataan Melayu berasal daripada nama sebuah anak sungai yang bernama Sungai Melayu yang terletak di hulu Sungai Batang Hari di Sumatera, Indonesia. Pendapat lain pula mengatakan perkataan Melayu berasal dari perkataan Jawa Kuno iaitu “berlari” atau “mengembara”. Ini dikaitkan dengan orang Indo-Melayu (Austonesia) yang bergerak dari Yunan ke Asia Tenggara.
Bahasa menunjukkan bangsa.
Sejarah lama banyak membuktikan peristiwa yang mempunyai hubung-kait asal-usul bahasa Melayu. Mengikut catatan seorang rahib Budha bernama I-Tsing, Kerajaan Sriwijaya di Palembang menggunakan bahasa Melayu kuno sebagai bahasa pengantar pembelajaran mereka.
Istilah Melayu atau “Mo-lo-yu” juga pernah dicatat dalam buku catatan perjalanan pengembara Cina pada sekitar tahun 644-645 Masihi semasa zaman Dinasti Tang. Para pengkaji bersependapat bahawa perkataan “Mo-lo-yo” yang dimaksudkan itu ialah kerajaan yang terletak di Jambi di Pulau Sumatera, serta juga Sriwijaya yang terletak di daerah Palembang.
Dari segi linguistik, Melayu dikategorikan sebagai penutur bahasa Melayu di dalam kumpulan Melayu-Polynesia (Indonesia, Malaysia, Brunei, Filipina, Taiwan dan Vietnam).
Kumpulan bahasa Austronesia mempunyai pertalian bahasa dengan bahasa Melayu-Polynesia, dari segi kosa kata dan perkataan yang digunakan.
Asal-usul bangsa Melayu dipercayai berasal daripada golongan Austronesia di Yunan. Di dalam buku sejarah Melayu, Melayu Proto (kumpulan pertama) berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi). Dipercayai keturunannya adalah Orang Asli di Malaysia dan Batak di Sumatera.
Kumpulan kedua pula berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Logam (1500 Sebelum Masihi). Kumpulan ini dinamakan Melayu Deutro. Keturunannya ialah orang Melayu di Malaysia.
Melayu Deutro dikatakan lebih bijak dan mahir daripada Melayu Proto. Mereka bijak dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam.
Kesimpulannya, datuk nenek dan moyang bangsa Melayu boleh dikatakan berasal dari Yunan, China. Penghijrahan mereka ke Asia Tenggara memungkinkan mereka bermastautin dan menetap serta berkahwin campur dengan pelbagai bangsa seperti pedagang Arab dan India pada zaman Kerajaan Melayu Melaka. Secara amnya, bangsa Melayu adalah satu bangsa yang mengamalkan adat resam Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu serta hidup dalam budaya Melayu.





RANCANGAN MENGAJAR TAHUNAN  2012


MINGGU
TAJUK
HURAIAN
CATATAN
1
04 JAN 12
1. Fonologi



1. Karangan
1.1 Definisi fonologi
1.2 Konsep bunyi, fonem,huruf, dan suku kata


a)Jenis-jenis karangan
-Rencana
-Laporan
-Ceramah/Syarahan/Ucapan/Pidato
-Memorandum


-Pengenalan kepada sistem bunyi bahasa Melayu
-Mengenal lambang fonetik

-Menulis pelbagai jenis karangan berformat dan tidak berformat dengan menggunakan bahasa yang betul, tepat dan berkesan.
-Bidang Tajuk
  1. ekonomi
  2. politik
  3. pendidikan
  4. sukan
  5. bahasa
  6. seni/budaya
  7. sains dan teknologi
  8. kemanusiaan dan kemasyarakatan
  9. sastera
  10. sejarah
  11. geografi
  12. hal ehwal wanita/remaja, dll
2
09 JAN 12

1.3 Penggolongan bunyi bahasa
i) vokal
ii)konsonan
iii) diftong

b) Tumpuan kemahiran karangan
  1. mengumpul idea yang berkaitan dengan tajuk
  2. menyediakan rangka karangan
  3. menyusun idea mengikut urutan yang sesuai
-Mendefinisikan golongan bunyi bahasa
-Membezakan golongan bunyi bahasa




-Penekanan kepada KBKK
-Bentuk tugasan
    • bincangkan
    • huraikan
    • jelaskan
    • beri ulasan/pandangan/pendapat

3
16 JAN 12

1.4 cara menghasilkan bunyi bahasa


b) Tumpuan kemahiran karangan
  1. mendraf karangan
  2. menyampaikan idea dalam bentuk wacana yang utuh
  3. mengarang perenggan permulaan dan penutup yang kemas dan menarik

-Mempelajari cara penyebutan/menghasilkan bunyi

-Bentuk tugasan
    • beri cadangan
    • beri penilaian
    • bahaskan

5
30 JAN 12

1.5 Sistem ejaan bahasa melayu
i) pola keselarasan vokal

b) Tumpuan kemahiran karangan
  1. menggunakan tatabahasa yang betul
  2. menggunakan gaya bahasa dan pilihan kata yang sesuai
  3. mengedit draf

-Penekanan kepada aspek penggunaan sistem ejaan yang betul

-Penilaian karangan berasaskan
    • kematangan fikiran
    • kerelevanan isi
    • pemilihan kata/diksi
    • tatabahasa yang betul
    • kohesi dan koheren




6
06 FEB 12







2. Rumusan
ii) pengejaan
- kata pinjaman
- kata berimbuhan
- kata majmuk
- klitik
1.6  Tanda baca

2.1 Mengolah semula kandungan teks dengan gaya sendiri tanpa mengubah maksud asal. Teks yang dihasilkan hendaklah lebih ringkas dan memperlihatkan kohesi dan koheren dengan bahasa yang tepat dan kemas.
-Klitik; ku, kau, -mu, -nya


7
13 FEB 12
2. Tatabahasa
2.1 Definisi tatabahasa
2.2 Bahagian tatabahasa
i) Morfologi
ii) Sintaksis

2.1.1 Bahan
-Teks prosa daripada pelbagai sumber yang meliputi pelbagai bidang.

2.1.2 Kemahiran yang diberi tumpuan
- mengenal pasti isi utama, isi sokongan, dan kesimpulan
- menyusun dan mengolah semula idea dan fakta
- menyampaikan idea dan fakta dengan tepat dan ringkas
- menggunakan bahasa yang segar, persis dan rapi
-Penekanan kepada tatabahasa bahasa Melayu




-Penilaian rumusan berasaskan
1.      ketepatan isi
2.      kelancaran idea
3.      penggunaan bahasa yang baik dan betul
4.      pemerengganan
8
20 FEB 12
3. Morfologi












3. Alih bentuk teks
3.1 Definisi Morfologi
3.2 Konsep Morfem
i) Morfem Bebas
ii) Morfem Terikat
-Awalan
-Akhiran
-Sisipan
-Apitan

3.1 Mengubah pelbagai bentuk teks dengan mengekalkan kandungan asal sepenuhnya.
3.1.1 Bahan
  1. Puisi Melayu Lama
- syair
  1. Puisi Melayu Moden
- sajak

-Penekanan kepada bidang morfologi bahasa Melayu
-Menjelaskan konsep dan jenis morfem dalam bahasa Melayu










-sajak yang tidak kabur
9
27 FEB 12

3.3 Konsep Perkataan
I) Kata Akar
Ii)Kata Dasar

3.1.1 Bahan
  1. Prosa Klasik
  2. Prosa Moden
-          cerpen
-          novel
-          drama

-Mengenal konsep perkataan sebagai unit ujaran yang bebas dan mengandungi makna

10
05 MAC 12

3.4 Bentuk Kata
- Kata Tunggal
- Kata Majmuk
- Kata Terbitan
- Kata Ganda

3.1.1 Bahan
  1. Pelbagai laras moden
- iklan
- dokumen undang-undang
- memorandum

-Mengenal bentuk kata dan pola suku kata
-Bentuk kata tunggal juga meliputi kata akronim
-Mengel perbezaan antara kata akronim dengan singkatan dalam bahasa Melayu


12
19 MAC 12

















3.5 Proses Pembentukan Kata
- Pengimbuhan – Definisi dan jenis
- Pemajmukan – Definisi dan jenis
- Penggandaan – Definisi dan jenis






3.1.2 kemahiran yang diberi tumpuan
- memahami kandungan teks asal
- menyampaikan kandungan teks asal ke dalam bentuk yang dikehendaki
- menggunakan gaya dan laras yang sesuai


-Mengenal dan memahami jenis imbuhan, mengetahui fungsi dan menggunakan imbuhan dengan betul.
-Mengenal dan memahami proses pemajmukan serta penggunaannya yang betul
-Penekanan kepada proses penggandaan dan penggunaannya yang betul.



-Aspek bahasa meliputi tatabahasa, ejaan, diksi, dan tanda baca
-Penilaian alih bentuk teks berasaskan kepada
i) ketepatan isi
ii) penggunaan bahasa yang baik dan betul
13
26 MAC 12







4. Analisis Kesalahan bahasa
3.6 Golongan Kata
a. Kata Nama - Definisi dan jenis
b. Kata Kerja - Definisi dan jenis


4.1 Mengenal pasti, menganalisis, dan membetulkan kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan.
- kesalahan bahasa meliputi :
-ejaan
-tanda baca
-kosa kata
-imbuhan
-frasa
-klausa/ayat

-Mengenal dan membezakan golongan kata
-Mengenal dan memahami jenis kata nama -Mengenal dan memahami jenis kata kerja serta penggunaannya yang betul

-Penilaian analisis kesalahan bahasa berasaskan
1. pengenalpastian kesalahan
2. ketepatan dan kewajaran analisis
3. ketepatan pembetulan
14
02 APR 12




5. Pemahaman
c. Kata Adjektif - Definisi dan jenis
d. Kata Tugas - Definisi dan jenis


5.1 Memahami pelbagai bahan
a) bahan
(i) Bahan linear
(ii) Bahan bukan linear

-Mengenal dan memahami jenis kata adjektif serta penggunaannya yang betul
-Mengenal perbagai jenis kata tugas dan fungsinya dalam ayat serta penggunaannya yang betul
15
09 APR 12
4. Sintaksis
4.1 Definisi Sintaksis
4.2 Ayat - Definisi
               - Binaan
               - Pola-pola ayat dasar

b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- membaca sepintas lalu dan menyorot maklumat
- membaca secara kritis dan analitis
-memahami maksud perkataan berdasarkan konteks

Pengenalan kepada bidang sintaksis bahasa Melayu
Memahami binaan subjek dan predikat dan pola-pola ayat dasar
16
16 APR 12

4.3 Frasa - Definisi
               - Jenis Frasa
               - Binaan Frasa

b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- memahami hubungan makna
  • Dalam ayat
  • Antara ayat
  • Dalam perenggan
  • Antara perenggan
-memahami dan menginterprestasi graf,  jadual, carta, carta aliran, gambar rajah, dll.
-membezakan isi utama dengan isi sokongan

Pengenalan kepada konsep frasa endosentrik dan frasa eksosentrik
Mengenal, memahami, dan membezakan pelbagai jenis binaan frasa.
17
23 APR 12

4.4 Klausa - Definisi
               - Jenis Frasa
               - Binaan Frasa

b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- membezakan isi yang relevan dengan yang tidak relevan
- membezakan antara fakta dengan pendapat
-membuat inferensi

Memahami konsep klausa dan jenis klausa
18
30 APR 12

4.5 Susunan Ayat
a. Susunan biasa
b. Susunan songsang

b) Kemahiran yang diberi tumpuan
- membuat hipotesis
-membuat ramalan
- membuat kesimpulan
- membuat prafrasa

Memahami dan mengenal susunan  ayat biasa dan ayat songsang
19
07 MEI 12


4.6 Ragam Ayat
a. Ayat Aktif
b. Ayat Pasif
Memahami dan menggunakan ragam ayat dengan betul
20
14 MEI 12

4.7 Jenis Ayat
- Ayat Penyata
- Ayat perintah
- Ayat Seru
- Ayat Tanya
Memahami dan membezakan jenis ayat
21
21 MEI 12

4.8 Bentuk Ayat
i) Ayat Tunggal
ii) Ayat Majmuk
-Ayat Majmuk Gabungan
-Memahami dan membezakan pelbagai bentuk ayat majmuk
01
11 JUN 12

-Ayat Majmuk Pancangan
  • Ayat Pancangan Komplemen
  • Ayat Pancangan Relatif
  • Ayat Pancangan Keterangan
-Ayat Majmuk Campuran
-Memahami dan membezakan pelbagai bentuk ayat majmuk
02
18 JUN 12

4.9 Proses Penerbitan Ayat
- Konsep Ayat Terbitan

Mengenal, memahami, dan menganalisis ayat terbitan
03
25 JUN 12

- Proses Penerbitan Ayat
  • Pengguguran
  • Penyusunan semula
  • Peluasan
Mengenal, memahami, dan menganalisis ayat terbitan

04
02 JULAI 12
5. Semantik
5.1 Definisi Semantik

Pengenalan kepada bidang semantik
05
09 JULAI 12

5.2 Konsep dan Makna

Memahami perkaitan antara bentuk, makna, dan rujukan.
06
16 JULAI 12

5.3 Perubahan Makna
- Peluasan Makna
- Penyempitan Makna
Menjelaskan sebab berlaku perubahan makna
07
23 JULAI 12

5.4 Perkaitan Makna Perkataan Dari Segi :
- Leksikal
  • Sinonim
  • Antonim
  • Hiponim
  • Homonim
Polisemi
Homonim meliputi homograf dan homofon
08
30 JULAI 12

- Konteks
  1. Denotatif
  2. Konotatif
Homonim meliputi homograf dan homofon
09
06 OGOS 12

5.5 Peribahasa
-          Perumpamaan
-          Pepatah
-          Bidalan

Mengenal dan memahami jenis peribahasa dan penggunaannya
10
13 OGOS 12

-          Kiasan
-          Kata hikmat
-          Simpulan bahasa
Perbilangan
Mengenal dan memahami jenis peribahasa dan penggunaannya


No comments: